obey-robots.txt
25 Maart 2019, 00:05
Navigatie
Ledenenquête
Analoge televisie via de kabel moet blijven:

Ja
Ledenenquête: Analoge televisie via de kabel moet blijven: Ja 83% [68 stemmen]
83% [68 stemmen]

Nee
Ledenenquête: Analoge televisie via de kabel moet blijven: Nee 17% [14 stemmen]
17% [14 stemmen]

Stemmen: 82
U dient in te loggen om te stemmen.
Gestart: 15 apr 2010

Enquête-archief
Inloggen / Registreren
Gebruikersnaam

Wachtwoord


Nog geen lid?
Als geregistreerd lid kunt u reageren en alle extra functies gebruiken.
UPC Gebruikers Groep
Wachtwoord vergeten?
Verzoek nieuw wachtwoord.
Onderwerp bekijken
Algemeen, maar niet gemeen.
 Onderwerp afdrukken

Boete voor UPC voor ongevraagd opsturen mediabox

Popeye
Boete voor UPC voor ongevraagd opsturen mediabox

De Consumentenautoriteit legt zeven boetes op aan het bedrijf UPC Nederland B.V. vanwege de wijze waarop UPC in 2007 via colportage en telefonische verkoop abonnementen op digitale televisie aanbood. De opgelegde boetes bedragen in totaal EUR 303.000.= Daarnaast moet UPC voortaan aan het begin van elk telemarketinggesprek duidelijk het commerciële doel van het gesprek meedelen onder last van een dwangsom.

Om het gebruik van digitale televisie te stimuleren bood UPC bestaande abonnees de 'mediabox' aan die nodig is om het digitale televisiesignaal te kunnen ontvangen. Aan de mediabox was een abonnement op digitale televisie gekoppeld, waarvoor consumenten, eventueel na een gratis proefperiode, moesten betalen. In de onderzochte periode - 1 januari 2007 tot 1 april 2007 - hanteerde UPC hierbij onder meer de verkoopmethoden colportage en telefonische verkoop. Bij ConsuWijzer en de Consumentenbond kwamen veel klachten binnen van consumenten over de wijze waarop de mediabox werd aangeboden.

Consumenten beklaagden zich dat zij de mediabox gratis kregen aangeboden maar dat het niet duidelijk was dat ze na een proefperiode aan een abonnement bleken vast te zitten of dat ze expliciet hadden aangegeven geen mediabox te willen ontvangen, maar dat zij toch - soms zelf verschillende keren - een bezorger aan de deur kregen. Naar aanleiding hiervan is de Consumentenautoriteit een onderzoek gestart.

Uit het besluit: "De Consumentenautoriteit is van oordeel dat het toezenden van een mediabox ten behoeve van het afnemen van digitale televisie, al dan niet met aanvullende diensten, zonder expliciete toestemming van de consument een zeer ernstige overtreding is. Zonder dat sprake is van een expliciete wilsovereenstemming wordt door de onderneming aan de consument een product en een dienst met een verzoek om betaling gestuurd. Daaraan doet niet af dat er bij het afnemen van uitsluitend digitale televisie sprake is van een gratis proefperiode. Consumenten worden door een dergelijke handelspraktijk gedupeerd aangezien consumenten, hoewel zij geen toestemming hebben gegeven, zelf actie dienen te ondernemen om een abonnement met de bijbehorende kosten te voorkomen. De overtreding kan daarmee tot financiële schade voor de consument leiden. Bovendien leidde deze handelwijze voor consumenten tot overlast, aangezien het op hun weg werd gelegd om de mediabox aan UPC te retourneren."

Cijfers retourzendingen
UPC heeft nooit willen vertellen hoeveel decoders teruggestuurd werden, maar daarvan kunnen we nu wel een indruk krijgen; uit het besluit: "99. UPC heeft in de periode 1 januari 2007 tot 1 april 2007 op [tussen de 70.000 en 120.000] adressen een mediabox laten afleveren nadat deze consumenten -aldus UPC- telefonisch een overeenkomst, inhoudende een abonnement op digitale televisie, waren aangegaan." Over deze periode rapporteerde UPC een groei in aantal digitale abonnees van slechts 9.000. En dat terwijl iedereen die de mediabox in ontvangst nam meteen meetelde als digitale abonnee. Hieruit valt dus af te leiden dat er in deze periode meer dan 61.000 ongewenste decoders teruggestuurd zijn.

Bron: persbericht Consumentenautoriteit


Ik vrees voor een abonnements verhoging!Angry
Popeye

Alice, CaiWay, Glasvezel, Kabel, KPN, Online, Stipte, T-Mobile, Tele2, Telfort, UPC, VodaFone, XS4ALL, ZeeLandNet, Ziggo. Laatste berichten overzicht alle Gebruikers Forums.
 
Spring naar forum:
 Nieuw onderwerp  Beantwoorden
Gebruik BBcode of HTML om naar; 'Boete voor UPC voor ongevraagd opsturen mediabox', te verwijzen!
BBcode:
HTML:
Vergelijkbare onderwerpen
Onderwerpen Forum antwoorden Laatste bericht
UPC Horizon Mediabox Algemeen 1 21 april 2015, 11:55
UPC rolt verbeterde H3-firmware Horizon mediabox uit UPC Digitale televisie 2 11 september 2014, 11:17
UPC mediabox icm amerikaanse TV Hardware instellingen 1 11 mei 2014, 15:33
Meer bandbreedte bij Netflix voor UPC-abonnees Nieuws over UPC 1 11 maart 2014, 09:59
In maart gratis Sport1 voor digitale kijkers UPC Digitale televisie 1 22 februari 2014, 21:07
Goedenacht bezoeker
Inloggen / Registreren
Gebruikersnaam

Wachtwoord



Nog geen lid?
Als geregistreerd lid kunt u reageren en alle extra functies gebruiken.

Wachtwoord vergeten?
Verzoek nieuw wachtwoord.
Laatst geziene leden
Shoutbox
U moet ingelogd zijn om een bericht te plaatsen.

14 februari 2015, 11:52
Met de fusie met Ziggo verdwijnen er ook een paar leuke kanalen zoals 13TH street, C&I, History. Al gezien?

10 januari 2015, 13:08
@Mariapica Hebben de buren wel nog steeds signaal? En heb je al geprobeerd een TV rechtstreeks aan te sluiten en vervolgens zenders automatisch laten zoeken? Zo kun je uitsluiten of het signaal totaal

09 januari 2015, 14:27
Das lekker alles ligt er uit, en ze komen pas dinsdag langs.

31 december 2014, 23:18
Een geweldig 2015 toegewenst! Tip voor een goed voornemen: in 2015 ons vaker te bezoeken en te helpen waar het kan! Cheer

30 december 2014, 12:16
UPC Horizon/Power 120mbit.. 1 euro duurder geworden, en sinds september opeens dubbele uploadsnelheid Yeah